2010. június 2., szerda

Móricz Zsigmond: Rokonok(film és könyv)

19. tétel

Móricz Zsigmond: Rokonok című regény és film összehasonlítása

Móricz Zsigmond (1879-1942)

  • a Nyugat első nemzedékének jelentős prózaírója
  • pályája a XIX. századi elbeszélői hagyomány folytatásaként értelmezhető
  • prózájára hatást gyakorolt: realizmus, naturalizmus, lélektani irányultság
    • műveiben a történetelvűség, lineáris idővezetés, metonimikus elbeszélés, metaforikus elemek játszanak fontos szerepet
    • az anekdota az atmoszférateremtés, a karakteralkotás eszköze
    • szerkesztésmódjára a drámaiság, jelenetezés jellemző
    • elbeszélésmódja a szabad függő beszéd
  • pályája első szakasza: pályája elejétől sokat írt
    • első írásait az 1900-as évek elején a helyi lapok közölték
    • 1908, állatmese-gyűjtemény: Erdő-mező világa (Az Újság című lap gyerekrovatának munkatársa)
    • Hét krajcár című novelláját a Nyugat közölte; azonos címmel jelent meg 1909-ben novelláskötete, mely nevét ismertté tette és Ady barátságát is meghozta
      • Ady köszöntője: Levél Móricz Zsigmondhoz (1913)
      • programjuk hasonló: magyar Messiás és ugar téma
      • Ady Vér és Arany kötete hatott rá leginkább
      • különbségek írásaikban: Móricz pályája elején idilli képeket, helyzeteket ábrázol, ellentéteiben szemléli a világot, mélységben, árnyaltabban jeleníti meg a magyar parasztság helyzetét
    • 1910: a Nemzeti Színház bemutatta Sári bíró című drámáját
    • 1911: Az Isten háta mögött, Sárarany (regények)
    • 1917: A fáklya című regény, Szegény emberek című novelláskötet
    • 1920: Légy jó mindhalálig (regény)
  • prózája és irodalmi tevékenysége a húszas években:
    • az 1920-as évek elején regénytrilógia (Erdély-trilógia) írásába kezdett: Tündérkert (1922), A Nagy Fejedelem (1934), A Nap Árnyéka (1935)
    • más regényeket is publikált: Kivilágos –kivirradatig (1926), Úri muri (1927)
    • 1929 decembere és 1933 februárja között Babitscsal közösen szerkesztette a Nyugatot
    • 1939: a népi mozgalom felé közeledett
      • Kelet Népe című folyóirat szerkesztője
      • népi íróknak biztosított publikálási lehetőséget
      • szociografikus irodalmi hagyományokhoz kapcsolódtak a művek
  • a pálya záró szakasza:
    • 1930-as évek: Forr a bor (1931), Rokonok (1932), Életem regénye (1939), Barbárok (1931)
    • utolsó jelentős regénye a Csibe-novellák nyomán írt Árvácska (1941)
    • újabb regénytrilógia-terve befejezetlen maradt (Rózsa Sándor)
      • két kötete: Rózsa Sándor a lovát ugratja (1941) és Rózsa Sándor összevonja a szemöldökét (1942)
    • (további művei: A boldog ember, A vadkan és a Búzakalász)

Rokonok (1932)

„Rokonok című regényemben felállítottam azt a tételt, hogy minden családban van egy ember, a többi rokon. Ez azt jelentené, hogy van egy tehetséges, erős egyéniség, akire a sok tehetetlen rátámaszkodik. S azt is, hogy az erős semmit sem produkálhat, mert a hírnév körülveszi, s lehúzza a mélybe.” /Móricz Zsigmond, 1933/

  • ide kapcsolódó szólások, közmondások:
    • „Egy fecske nem csinál nyarat.”
      • egy ember nem tudja (gyökeresen) megváltoztatni a maga körüli világot
    • „Aki korpa közé keveredik, megeszik a disznók.”
      • aki rossz közegbe, társaságba keveredik, onnan nehéz kiutat találni, valószínűleg áldozata lesz
    • „A kecske is jóllakjon, a káposzta is megmaradjon.”
      • mindkét fél jól járjon, úgy kell intézni az ügyeket
  • cím: eligazító és félrevezető egyúttal
    • vérrokonság, családi kapcsolat juthat eszünkbe
    • rájövünk, hogy a jelentés metaforikussá válik (nem családi rokonság)
      • rokonok mindannyian, akik hatalomban vannak (érdekeik, politikai hatalmuk stb. szerint)
  • a regény a XIX. századi realista regények hagyományát folytatja
    • a karrierregény egyik fajtája
    • Kopjáss István a körülmények folytán válik egyre sikeresebbé (főügyészi állás)
      • maga is tisztában van azzal, hogy nem a saját képességei által kerül posztjára
  • felbukkanó kérdések, melyek alakítják Kopjáss István személyét a művön keresztül: (Goriot apó című műhez hasonló kérdések, melyek ma is érvényben vannak)
    • hogyan módosítja az ember jellemét helyzete, felemelkedése, karrierje
    • milyen árat kell fizetnie érvényesüléséért
    • megőrizheti-e épp erkölcsösségét, ha hatalomba kerül
    • meddig köthet kompromisszumokat anélkül, hogy maga is korrumpálódna
    • mikor veszi észre, hogy olyanná vált, mint azok, akiket elítélt
    • fel tudja-e venni egy ember a harcot a külvilággal
  • Kopjáss István személye, alakja:
    • nem különleges ember, de tisztességes, jó férj, gondos, megbízható családapa, hivatalnok
    • képes elfojtani Magdaléna iránti érzéseit; hűséges az otthon nyugalma, biztonsága miatt
    • még megválasztásakor is igyekszik tisztességes maradni
    • nem elég okos, hogy meglássa a csapdát; túl naiv, melyet beszédében el is árul („A kecske is jóllakjon, a káposzta is megmaradjon.”)
    • gyenge, hogy ellentmondjon rokonainak
  • a műnek kétféle kimenetele lehet (a szerző nyitva hagyja a művet):
    • Kopjáss meglőtte magát, de nem tudjuk, hogy meghalt-e 8állásfoglalásra készteti az olvasó)
    • ha nem halt meg, olyan emberré válhat, mint a többi városvezető; legyőzi környezete, behódol
    • ha meghalt, nem vesz részt a romlottságban, erkölcsileg tiszta marad
    • „Magyarország a rokonság és a panamák lápvilága. Ez egy olyan furcsa ingovány, hogy aki ebbe beleplántálódik vagy akklimatizálódik, vagy elpusztul.”

  • két szál kapcsolódik össze a regényben: politikai és magánéleti (korrupció és szerelem)
    • hasonló Tímár Mihály alakjához (Jókai: Az aranyember)
    • korrupció vagy erkölcsi tisztaság
    • nagyvilági úrinő vagy biztonságot nyújtó családanya
  • fogalmak a műben:
    • panama: hivatali pozícióval való visszaélés
      • eredete a Panama-csatorna építésekor felbukkanó korrupciós botrányokhoz nyúlik vissza
    • dzsentri (gentry): társadalmi réteg, életforma elnevezése
      • vagyonát vesztette nemes, aki életszínvonalát megpróbálja fenntartani
      • 1870-ben került a magyar nyelvbe, s jelentésváltozáson ment keresztül
      • az angolban a vidéki, majd a gazdálkodó tőkés árutermelést folytató nemességet jelölte
      • a magyarban a jobbágyfelszabadítás után birtokait elvesztő nemességet jelölte
      • a nemesség hosszú ideig a politikai élet irányítója volt, majd a kiegyezés utáni parlamentáris rendszerben a középnemesség kezdte el ezt a kifejezést használni önmagára
      • életszínvonal fenntartása: rokoni kapcsolatok kihasználásával pozíciókat szereztek
      • az úri, dzsentri körbe tartozó körök: katonatiszti, jogászi végzettségű fiatalok (nem nemesi származásúak)
      • a dzsentri identitástudat jellemzője: a társadalomtól való elkülönülés (alsóbb köröktől), melyet a mű a nyelvhasználat során is kifejez (pl.: méltóságos úr, bátyám uram stb.)

Szabó István: Rokonok (filmváltozat)

  • a film 2005-ben készült és 2006-ban mutatták be a mozikban
  • filmnyelvi megoldásait tekintve abba a magyar hagyományba tartozik, amely a társadalmat és lélekábrázolást helyezi a középpontba és egymással kölcsönhatásban vizsgálja azt
    • társadalomrajzában a kis- és középváros viszonyát, helyi hatóságok és hatalmasságok intrikái állnak a középpontban
    • (Zsarátnok városát csak egyszer hagyja el, de ez a látogatás is azt erősíti, hogy az országos politika ugyanolyan, mint a helyi, vidéki politika, csupán aránybeli különbségek vannak)
  • a filmet már korábban többen is megrendezték: Márjásy Félix (1954)
    • Szabó István tanára volt, akinek a tiszteletére rendezte a filmet
    • fekete-fehér film
  • Fábri Zoltán rendezéseivel mutat rokonságot (társadalmi problémákat vizsgál)
    • a magyar irodalom klasszikus anyagából választ témát (pl.: Az aranyember)
    • Szabó István művészetében ez újdonságnak számít
  • más (közép-európai) filmeket is eszünkbe juttathat pl.: Kustorica: Macskajaj
  • a regény megfilmesítése:
  • szöveghűséget és párbeszédeket követel meg a regényadaptáció
    • a szövegek nagy része a könyvből lett átültetve
    • a párbeszédeket, elhangzottakat képek támasztják alá (közeli kameraállások)
  • szereplők:
    • vannak elnagyolt, sematikusan ábrázolt figurák, akik típust jelenítenek meg
      • pl.: Kardics jellemzője: harsány „ördögi” nevetés, cinikusság, rohanás, gátlástalanság
    • új szereplő a koldus: kiemelt személy, akinek sorsáról nem tudunk, titokzatos alak
      • az úri társadalomból kizárt társadalmi réteg képviselője
      • a szavaival ér véget a film („Nem kellett volna megtörténnie.”)
      • „Szegény Magyarország” (utalás a szövevényes rokoni kapcsolatokra a társadalomban)
  • a film végkimenetelének meghatározása:
    • eldönti a főszereplő sorsát: Kopjáss meghal, de megőrzi erkölcsösségét (ironikus)
    • befejező képsor: Kopjáss egy sertéstenyésztőben hal meg
      • bemocskolódik, „korpa közé keveredik” (szólások megerősítése)
  • a film időrendje lineáris, ugyanúgy, mint a regényé
    • a regény az eseményekbe ágyazva ismerteti a múlt történéseit
  • szimbólumrendszer és képi megjelenítés:
    • álomrészek:
      • három álom szerepel a filmben, s mindegyik egy vonaton játszódik (az utolsó álomban nem éri el a vonatot)
      • vonat: út, utazás, célok, életút szimbóluma
        • lemarad a lehetőségekről, nem valósulnak meg az álmai
    • szél és kavargó por: régi dolgokat felkavar, megmozgat
      • megtisztítás vagy felkavarás (Kopjáss felkavarja a régmúlt történéseit)
      • lélekben dúló viharok
    • sok közelkép segíti a viselkedések, érzelmek megértését
      • gondolatok megjelenítése, kifejezése (leginkább Kopjáss és Lina beszélgetései során; Lina és Magdaléna hasonlósága és megjelenésben, gondolkodásban való különbség; a hivatalnok megismerése hivatali és személyes életében is)
  • zeneileg az amerikai jazz és a korban kialakult műfajok jelennek meg
    • kapitalista állam szimbóluma, átültetése
  • színészek: Csányi Sándor – Kopjáss
    Tóth Ildikó – Lina
    Marozsán Erika – Magdaléna
    Eperjes Károly – Kardics
    (operatőr: Koltai Lajos)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók

Blogarchívum